Ne že bych rýpal, ale Mxka jsou k ničemu už roky. Buď holt budou muset zvednout výkon, nebo je stornovat.
Odpovědět4 1
"Buď holt budou muset zvednout výkon, nebo je stornovat."
Jak je psáno v článku, zvýšení výkonu také nedává moc smysl, protože tam už jsou výkonem mobilní RTX.
Odpovědět0 0
Právě, tam už je obsazeno. A ostatně, ona ta mezera, kam se MX cpaly byla hodně úzká vždy. Výkon vždycky tristní, spíš šlo o pocit, že člověk má "dedikovanou grafickou kartu", než že by měla nějaký reálný přínos. /Za mě je spíš škoda, že se neprosadilo nějak víc řešení z tuším kaby lake. Na jedné desce substrátu procesor, grafický čip a HBM. I když, "neprosadilo" není jisté, AMD čipletová technologie by si přímo říkala o umístění grafického čipletu s i pamětí. A Intelí ted´ty severové procesory, co mají mít integrované HBM paměti a "akcelerátory" k tomu mají též velmi blízko. Akcelerátor je obecně grafika, jen bez obrazového výstupu, který by se ale určitě dal snando vrazit na další plátek křemíku. (A v případě toho Intelu, co má být stejně složen z kolika desítek samostatných kusů, by asi nebyl problém přidet jeden další kousíček vedle.
Odpovědět2 1
Dávat HBM pro grafiku integrovanou v procesoru by bylo dost plýtvání zdroji. Rychlosti chystaných DDR5 jsou velmi slušné. Třeba DDR5 na 10Gb/s dá propustnost 160GB/s, což dá na sběrnici 2x64=128 bitů 44% propustnosti paměti karty rtx3060, 71% karty rtx3050 a 62% propustnosti 1 čipu HBM2. Reálnou propustnost by šlo ještě výrazně zvýšit využitím Infinity Cache (IC),. Ale to, že chystaný Phoneix nemá IC ukazuje, že propustnost DDR5 u něj nebude (při výkonu té integrované grafiky) zásadním omezením.
Prostor pro přifukování propustnosti pomocí InfinityCache (IC) je přitom docela velký. Mezi RDNA2 a RDNA3 se propustnost IC zvedla přibližně 2,5x a blíží se k 5 TB/s. Kolik z téhle propustnosti IC se přidá k propustnosti DDR5 je dáno úspěšností nalezení dat v IC (hit rate). Ta závisí na poměru velikosti grafické paměti a vyrovnávací paměti IC a taky na strategii práce s ní.
U RDNA2 karet řady rx5000 byla IC navržena tak, že propustnost kombinace GDDR+IC se zvýšila 3,2x proti samotně GDDR. Kdyby se pomocí IC pro integrovanou grafiku propustnost kombinace DDR5+IC zvýšila 3x, jsme na 480GB/s, což je víc než je propustnost GDDR u karty rtx3070 (448GB/s). I když tohle porovnání není úplně košér, protože i nVidia karty používají vyrovnávací paměti na GPU čipu a i u nich díky tomu tedy dojde ke zvýšení efektivní propustnosti kombinace GDDR+cache paměti. Ale přínos použití IC proti integrované grafice běžící jen na samotné DDR5 může být značný.
Ideální by bylo, aby nešlo o vyhrazenou vyrovnávací paměť pro grafiku, ale o systémovou vyrovnávací paměť společnou pro CPU a GPU, aby byl křemík využitý nejen ve hrách, ale i v běžných aplikacích. Jenže způsob využívání se bude v obou těchto režimech lišit a aby byla vyrovnávací paměť optimálně využitá , bude řízení asi náročnější. V tom by možná mohl pomoci ten křemík pro akceleraci umělé inteligence od Xilinxu.
Odpovědět0 0
Pro Intel by to možná ještě smysl mít mohlo, pochybuju, že Intel přijde s nějakou skutečně výkonnou iGPU.
Odpovědět0 0